Čínské ideály versus každodenní realita

Posledních pár dní ležím nachlazený v posteli a brouzdám čínským netem. Na spoustu stránek se nedostanu, mimo jiné mi dlouho nefungoval jediný český zpravodajský server ceskenoviny.cz, často mám problémy s gmailem a občas s blogem. Jedinou výhodou je možnost sledovat obrovské množství nejen čínských filmů online, často v dvd kvalitě. Výhodou pro mě, ne pro distributory.

Wushu  a taiji novinky už mám odškrtlé, postupně se prokoukávám ke starších filmům. Mocní mistři vysokých morálních kvalit staví své životy za ctnostné ideály, které zároveň sami ztělesňují. Jsou pracovití, nezahálí, oplývají pochopením a soucitem pro všechny živé bytosti. Jsou bezednou studnicí trpělivosti, vzorem pro své žáky a okolí. Tyto filmy tvoří podstatnou část čínské a hongkongské kinematografie, pro průměrného západního diváka ji v podstatě asociují. A jak se masová propagace tradičních čínských ctností projevuje v každodenním životě?

Ať se postavíte do jakékoliv fronty – na jídlo, na jízdenky, do autobusu – všichni se vás pokusí předběhnout, za každou cenu. Prostě standart, všeobecně akceptovaná tlačenice. Klapky na oči a vpřed, vpřed! Kdo zaváhá, má smůlu, je odstrčen, převálcován. A to jen proto, že já spěchám, já chci, já, JÁ! PRYČ! UHNI! JÁ PRVNÍ! NE TY! JÁ!!!

Skutečný stupeň všudypřítomného mačkání a předbíhání nelze zprostředkovat. Je daleko za hranicemi představivosti civilizovaného člověka. Zcela a naprosto kazí obraz čínské harmonické společnosti a jejích občanů. A proč tedy tolik filmových ideálů, dokonalých hrdinů? Snad snaha zasít mezi plevel klíčky základních morálních zásad? Jako například naučit jednotlivce respektovat okolí?

Vlastně ani tolik nezáleží na přesné definici záměru, jako spíš na výsledku. Během jediného dne v čínské hromadné dopravě či kdekoliv jinde lze vyčíst absolutní rozpor mezi ideály a denní realitou – netrpělivost a sebestřednost, hnus.

Jsem rád, že tu nemusím žít a  že se za chvíli vracím do Evropy. Neskončilo by to totiž dobře. Pro některého z tlačících se Číňanů a pro mě.

mikinvcine se představuje:

Studuji se svými dvěma kamarády, Lukáškem a Honzíkem, na Sichuanské univerzitě v Chengdu čínstinu. Má úroveň je zatím poměrně mizerná.
Příspěvek byl publikován v rubrice O Chengdu a o Číně, Popřemyšlování o .... Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

